مواد لازم برای ساختن یک آلبوم موسیقی

 این روزها هرکس که قدرت حرف زدن دارد و به اصطلاح لال نیست هوس خوانندگی می کند.

یادش بخیر بچگی هایمان هم کمتر از امروز آهنگ گوش نمی دادیم اما فقط چند خواننده با صداهایی که کاملا از هم قابل تشخیص بود. حتی برای دختربچه ی ۸-۹ ساله. اما امروز...

آنقدر صداهای شبیه به هم و آهنگ های تکراری و شعرهای مبتذل و سخیف به اجبار توی تاکسی و رادیو و کافی شاپ و رستوران و مجلس عروسی و ... می شنویم عقمان گرفته از هرچه موسیقی است.

گل سرسبد آلبوم های موسیقی اخیر ترانه های "بهرام رادان " بود که اسم آلبومش را هم دقیق نمی دانم و گمان می کنم "خداحافظ " باشد.

بهرام رادان را در زمینه ی بازیگری واقعا قبول دارم اما اینکه یک هنرمند، یک بازیگر به صرف محبوبیت آلبوم موسیقی بیرون بدهد و سر مردم را شیره بمالد جای بحث دارد.

کم نیستند از این ستاره ها که چهره بودن و معروف بودنشان را ابزار سوجویی قرار می دهند. مثلا کتاب "حافظ" از "کیارستمی" که بی معنی ترین و بی مصرفترین کاری بوده که به عمرم دیده ام.

 

این هم شاهد مثال..

آهنگ جیغ از بهرام رادان

هرکس خوشش آمد ما را کند خبر!

                                                                جیغ

 

 

ترانه هامو پس بده

"مهرداد" از خواننده های مورد علاقه ی من بود تنها به سبب  اسمش.

خوشحالم که مدتی است آهنگهای جلفی مثل"خاتون چشم عسلی" را کنار گذاشته و حرف دل مرا می خواند

 

                                      

                                                   ترانه هامو پس بده

 

 

 

 

زوربای یونانی

"... تو می گفتی می خواهی مردم را روشن کنی و چشم و گوششان را باز کنی.بسیار خوبُ بفرما و چشم و گوش عمو آناگنوستی را باز کن. تو به چشم خودت دیدی که زنش در حضور او چگونه رفتار می کرد و چگونه مثل سگی که برای صاحبش روی دم می نشیند و گوشش به فرمان های او بود؟ حالا تو برو به آنها بگو که این ظالمانه است آدم مشغول خوردن یک تکه گوشت خوکی باشد که خود آن خوک زنده زنده جلو چشمش غر بزند و یا اینکه زن از نظر حقوق با مرد مساوی است و یا این دیوانگی محض است که آدمی که خودش دارد از گرسنگی می میرد شکر خدایی را بکند که همه چیز دارد! این عمو آناگنوستی بدبخت از این تعلیمات بی معنی تو چه سودی خواهد برد؟ تو به جز اینکه برای او دردسر درست کنی کاری نخواهی کرد و مگر چه چیز عاید ننه آناگنوستی خواهد شد؟ تازه اول دعواهای خانوادگی  خواهد بود. مرغ می خواهد خروس شود و آن وقت در خانواده همه به جان هم خواهند افتاد. ارباب بالاغیرتا مردم را راحت بگذار و چشم و گوششان را باز مکن. تو اگر چشم و گوش آنها را باز کنی آنها به جز بدبختی خود چه خواهند دید؟ بنابراین آنها را با رویاهای خودشان آسوده بگذار!

 

زوبا لحظه ای ساکت ماند و سرخود را خاراند. در فکر بود. بالاخره به حرف آمد:

-مگر اینکه...

-مگر اینکه چه؟بگو

-مگر اینکه وقتی چشمشان را باز کردی دنیایی بهتر از دنیای تاریک فعلی که اکنون در آن زندگی می کنند به ایشان نشان بدهی. تو چنین دنیایی داری؟"

 

این قسمتی از رمان "زوربای یونانی" از "نیکوس کازانتزاکیس"با ترجمه"محمد قاضی"بود.

بر اساس این داستان فیلمی هم ساخته شد به همین نام با بازی "آنتونی کوئین".

داستان معرکه ایست. امکان ندارد با خواندن آن احساس نشاط و شادابی نکنید.

 

                                                  **********

اینم از آهنگ های مورد علاقه منه که وقتی حالم گرفته است گوش میدم که سرحال بیام.

                                   

                                          دیدی داری-سینا حجازی

ادامه مطلب فقط برای خودم:

ادامه نوشته

بازم شب اومد

                                            

انگار مریضم  این آهنگو گوش بدم که دلم بگیره.

 

بازم آفتاب غروب کرد و شب اومد

به جون خسته ام بازم تب اومد

بازم از ناله ی خونین قلبم

صدای بانگ یارب یارب اومد...

 

                    شب اومد باز شب اومد باز شب اومد...

                                                       پرهای فرشته (دنگ شو)

فقط برای خودم

شاید اشتباه از منه 

دنیا جای زجر کشیدنه

حالا که داری میزنی لهم کن

سفت بزن تو گوشم این کمه

 

مثل کرگدن شدم دیگه باکی نیست

انسانت لجن شده دیگه خاکی نیست

وجدانش مونده زیرش، خواب رفته

از این که نشسته روش شاکی نیست

(یه تشکر ویژه باید بکنم از دوستی که یه کمک بزرگ بهم کرد. اسمشو نمیگم شاید خودش دوست نداشته باشه. چه کمکی رو هم نمیگم چون خودم دوست ندارم بگم.)

                                                 

 

 

                                            برای شنیدن آهنگ کلیک کنید

                                                  عقربه(سینا حجازی)

 

 

 

ادامه نوشته